نبود مزیت رقابتی، سد راه خودکفایی در تولید نوشت‌افزار ایرانی

روزنامه جام جم مورخ 18 شهریور 1403

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران گفت: اکنون در بازار نوشت‌افزارها، در زمینه تمام اقلامی که مایحتاج اصلی کشور است و کالاهای پرمصرف و عمومی تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده و تولیدات داخلی بخش زیادی از بازار را تامین می‌کند اما در این میان کالاهای فانتزی، تخصصی، هنری و صنعتی نیز طیف وسیعی را شامل می‌شود و سهم کمتری در تولیدات داخلی داشته و به‌الطبع با خودکفایی نیز فاصله زیادی دارد.

ما برای رسیدن به خودکفایی باید به مزیت رقابتی توجه کنیم که آیا در تولید یک قلم از نوشت‌افزار مزیت رقابتی داریم یا خیر؟ وی افزود:متاسفانه در صنعت نوشت‌افزار اغلب اقلام تولیدی وابسته به خارج است یعنی ما نیاز به مواد اولیه خارجی برای تولیدات‌مان داریم و کالاهایی که تولید می‌کنیم بعضا گران‌تر از کالاهای مشابه خارجی در‌می‌آید و در این میان مزیت رقابتی نیز وجود ندارد اما به‌دلیل حمایت از تولید داخلی و محدودیت‌های واردات، این واحد‌های تولیدی در حال تولید هستند.طبیعی است وقتی مزیت رقابتی وجود داشته باشد و بتوانیم کالایی تولید کنیم که امکان رقابت با رقبای خارجی را از لحاظ کیفی و قیمتی داشته باشد، صادرات ممکن می‌شود و افزایش تیراژ بهای تمام شده را کاهش می‌دهد‌. در این شرایط خودکفایی صورت می‌گیرد.امیدواریم نهاد‌های ذی‌ربط و مسئول به نحوی از تولید حمایت کنند که به جای دغدغه‌های روزمره مثل قطعی برق و امثال آن، تولیدکنندگان خود را به تحقیق و توسعه و نوآوری متمرکز کنند و تجاربی مثل ایران‌خودرو در صنعت نوشت‌افزار تکرار نشود و شاهد خودکفایی واقعی و با محوریت صادرات در این حوزه باشیم.

به اشتراک گذاشتن در: