سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران در گفت‌وگو با ایمنا از برقراری ثبات نسبی در بازار نوشت‌افزار خبر داد و اظهار کرد: از نظر عرضه محصولات در بازار آرامش وجود دارد، البته کمبودهایی نیز دیده می‌شود، اما بیشتر اقلام ضروری و مایحتاج عمومی در صنف نوشت‌افزار از سوی تولیدکنندگان داخلی در حال تأمین است و بخشی که ظرفیت تولید وجود ندارد با واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تولید ادامه داد: تولیدکنندگان نوشت‌افزار به‌طور معمول درگیر مشکلات زیادی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز مواد اولیه هستند که به‌دلیل کمبودهای موجود در عرضه ارز قابل درک است، اما انتقال این مشکلات به بخش تولید در کنار افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل تعطیلی‌های ناشی از قطعی برق و مشکلات ناشی از نرسیدن به موقع مواد اولیه و امثال آن موجب رشد بهای تمام‌شده کالاها می‌شود.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران با توجه به این موارد افزایش ملایم قیمت بعضی اقلام نوشت‌افزار را اجتناب‌ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون با رشد حقوق و دستمزد و هزینه‌های دیگر بخش تولید روبه‌رو بودیم، بنابراین باید تا اندازه‌ای فشار زیادی که بر بخش تولید و واردات تحمیل می‌شود را درک کرد.

تأمین نیاز بازار و مازاد عرضه اقلام عمومی

وی با اشاره به همکاری صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با تولیدکنندگان برای حفظ ثبات بازار گفت: با درک شرایط موجود تلاش کردیم که کم‌ترین فشار به بخش مصرف و خانواده‌ها وارد شود به همین دلیل در بیشتر اقلام مورد نیاز عمومی و دانش‌آموزی همچون دفاتر کاغذ انواع مداد مصرفی عمومی، مداد سیاه، مدادرنگی، پاک‌کن، تراش جامدادی نیاز بازار تأمین شده و حتی در بعضی محصولات مازاد عرضه و افت‌قیمت نیز دیده می‌شود.

گلستانی از افزایش عمومی قیمت در بعضی از اقلام خاص خبر داد و یادآور شد: سال گذشته در حوزه دفتر و کاغذ با التهاب ارزی و کمبود کالا روبه‌رو شدیم که با مدیریت انجام شده در تأمین کاغذ قیمت‌ها در کاغذهای تحریر عمومی کمی تعدیل شده و در بعضی موارد حتی قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده و به صورت کلی نیز بازار نوشت‌افزار به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم با افت تقاضا روبه‌رو است.

وی با اشاره به تغییر سلیقه و الگوی مصرف نوشت‌افزار در آستانه بازگشایی مدارس ادامه داد: تا پنج شش سال قبل با پیک مصرف نوشت‌افزار از پانزدهم شهریور تا پانزدهم مهر روبه‌رو بودیم، زیرا خانواده‌ها به اندازه مصرف یک یا نیم سال فرزندان خود، مداد و دیگر محصولات را به شکل بسته‌بندی خریداری می‌کردند، اما در حال حاضر شاهد انتقال پیک مصرف از یک ماه فصل بازگشایی مدارس به طول سال در بخش زیادی از جامعه هستیم.

تغییر سلیقه مصرف‌کننده به خرید تکی

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران تصریح کرد: به‌دلیل گرانی نوشت‌افزار بسیاری از خانواده‌ها به جای تهیه محصولات در بسته‌های شش یا ۱۲ تایی، به صورت تکی خرید می‌کنند به همین دلیل صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با فشار تقاضا به‌دلیل حجم بالای مصرف در این فصل روبه‌رو نیستند و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، پیک تقاضا اندکی افت کرده است.

وی از مازاد عرضه در بعضی اقلام خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که وضعیت افت تقاضا و مازاد عرضه در بعضی اقلام بازار را به تعادل برساند که سال جاری کمترین فشار به مردم وارد شود، همچنین در حق تولیدکننده و توزیع‌کننده نیز اجحاف نشود.

گلستانی با اشاره به تنوع بالای اقلام در بازار نوشت‌افزار توضیح داد: هر یک از محصولات دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند، همچنین در هر دو حوزه، تولیدات لوکس و فانتزی در بازار وجود دارد و به‌دلیل همین گستردگی و تنوع محصولات نمی‌توان عدد و رقم مشخصی برای افزایش قیمت نوشت‌افزار در مقایسه با سال گذشته اعلام کرد.

کمترین گرانی در نوشت‌افزار عمومی

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد اقلام عرضه شده در بازار نوشت‌افزار گفت: هر کدام از اقلام دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند، همچنین در هر دو حوزه نوع فانتزی و لوکس محصول نیز در قیمت تعیین‌کننده است، بنابراین نمی‌توان عدد و رقم مشخصی درباره افزایش قیمت محصولات در مقایسه با سال گذشته برآورد کرد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران کمترین افزایش قیمت را مربوط به محصولات عمومی دانست و ادامه داد: در حوزه‌های تخصصی، حرفه‌ای و فانتزی که مخاطب کمتری در جامعه دارند، افزایش قیمت بیشتر است، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که نوشت‌افزار دارای مصارف عمومی رشد قیمت چندانی نداشته و گرانی در آن‌ها از نرخ تورم پایین‌تر است.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

وی درباره سهم تولید داخل و اقلام وارداتی در بازار اظهار کرد: در سال‌های اخیر و با سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش تولید، سهم محصولات داخلی نسبت به واردات پررنگ‌تر شده است، اما به‌دلیل تنوع و گستردگی محصولات، نمی‌توان عدد دقیقی درباره سهم هر بخش در بازار مصرف اعلام کرد به‌عنوان نمونه یک مداد ساده یا یک بسته مدادرنگی با برندهای متفاوتی در بازار وجود دارد که در تولید آن‌ها چوب، مغزی و مواد اولیه متفاوتی به کار رفته است و ممکن است تولید داخل نداشته باشند.

ضعف تولید در محصولات تخصصی و فانتزی

گلستانی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های اخیر در تولید نوشت‌افزار اصلی و پرمصرف گفت: بیشتر نیازهای بازار در این بخش از تولید داخل تأمین می‌شود، اما در زمینه محصولات تخصصی، فانتزی و هنری دارای ضعف‌هایی هستیم که ایجاد ظرفیت تولید در بلندمدت مزیت ندارد از سوی دیگر واردکنندگان این محصولات نیز با محدودیت‌هایی در ممنوعیت ثبت سفارش و تخصیص ارز روبه‌رو هستند که امیدواریم با درک متقابل وزارت صمت، گمرک و حوزه‌های مربوط نیاز بازار را تأمین شود.

وی با اشاره به خاطرات شیرین نسل‌های گذشته از خرید نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید ادامه داد: امیدواریم فضایی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با ایجاد خاطرات شیرین خرید نوشت‌افزار در جامعه ایجاد شده با ایجاد بلوغ و آرامش در بازار تولید و عرضه این محصولات ادامه پیدا کند و سال جاری نیز دانش‌آموزان بتوانند به خوبی مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنند.

سراغ برندهای معتبر بروید

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران درباره کیفیت پایین برخی نوشت‌افزار اظهار کرد: ساده‌ترین راه برای خرید محصولات با کیفیت خرید از برندها است، زیرا وقتی یک برند شناخته شده باشد و کالای آن به‌صورت گسترده در بازار توزیع شده باشد به معنای تعهد آن به بازار مصرف است و کوچک‌ترین خدشه به کیفیت محصولات هر تولیدکننده، همه تولیدات آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به گرایش سلیقه مصرف‌کنندگان نوشت‌افزار به تولیدات فانتزی گفت: با هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای نمی‌توان برای سلیقه مصرف‌کننده تعیین‌تکلیف کرد، زیرا دسترسی به رسانه‌های خارجی و انیمیشن‌ها وارداتی در این زمینه تأثیرگذار است و مقاومت در برابر این شرایط به نتیجه نمی‌رسد.

گلستانی با اشاره به تلاش بخش تولید برای ایجاد تنوع در محصولات افزود: بسیاری از نوشت‌افزاری که به نام برندهای وارداتی و خارجی در بازار عرضه می‌شوند، تولید داخلی هستند که با توجه به محدودیت‌های موجود تلاش کردند پاسخ‌گوی نیاز بازار باشند.

به گزارش ایمنا، لوازم‌التحریر از اجزای جدایی‌ناپذیر برای دانش‌آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیلی است و یکی از زیرساخت‌های اصلی در حوزه آموزش قلمداد می‌شود. بر این اساس نظارت دقیق بر عرضه و تقاضا در بازار، عرضه کالای با کیفیت و با قیمت مناسب، برخورد قاطع با متخلفان به‌ویژه دلالان و سودجویان و از طرفی کاهش انتظارات مدیران مدارس و جلوگیری از اجبار اولیای دانش‌آموزان به خریداری لوازم غیرضروری و با قیمت بالا برای برطرف کردن دغدغه والدین یک ضرورت جدی است.

به اشتراک گذاشتن در: