خبرگزاری میزان – با نزدیکشدن به ماه مهر جنبوجوش برای خرید لوازمالتحریر از سوی خانوار افزایش مییابد و بازار پر زرق و برق و متنوع نوشتافزار که از طیف قیمتی مختلفی برخوردار است حال و هوای دیگری به خود میگیرد.
محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشتافزار تهران در گفتوگو با میزان در توضیح وضعیت بازار لوازمالتحریر در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: در حوزه کالاهای وارداتی به واسطه تغییرات نرخ ارز، قیمت لوازمالتحریر با افزایش روبهرو بوده و این رشد قیمت بر روی نوشتافزار داخلی نیز اثر گذار بوده چراکه مواد اولیه بخش قابل توجهی از این اقلام نیز وارداتی است.
رئیس اتحادیه صنف نوشتافزار تهران ادامه داد: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که مواد اولیه اصلی بسیاری از تولیدات داخلی نوشتافزار محسوب میشود نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت تولیدات داخلی لوازم التحریر بوده است.
گلستانی با اشاره به چالشهای تولید لوازمالتحریر، اظهار کرد: اکثر نوشتافزار در کشور معمولا در فصل تابستان تولید میشود که متاسفانه قطعیهای اخیر برق کارخانجات باعث ایجاد تاثیر منفی بر روند تولید محصولات شده که دلیلی برای کاهش عرضه و افزایش قیمت است.
وی با بیان اینکه مشکل سال گذشته تولید دفتر و تامین کاغذ مرتفع شده، عنوان کرد: خوشبختانه امسال در تولید دفتر مشق منگنهای و کاغذ که مورد مصرف عموم و دانشآموزی است مشکلی وجود ندارد و با رفع این مشکلات با ثبات یا حتی کاهش قیمت روبهرو هستیم.
رئیس اتحادیه صنف نوشتافزار تهران تاکید کرد: با تلاشهای صورتگرفته در زمینه کالاهای اساسی حوزه نوشتافزار کمترین فشار به خانوار وارد شده و بیشتر افزایش قیمتها مربوط به کالاهای فانتزی در این حوزه است.
گلستانی با اشاره به کیفیت تولید محصولات داخلی نسبت به نمونههای خارجی، اظهار کرد: کیفیت نوشتافزار ایرانی از دید تخصصی حتی در برخی موارد فراتر از انتظار ماست و این روند پیشرفت باعث شده که با نمونههای خارجی نیز امکان رقابت وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر مصرفکنندهها از برندهای معتبر داخلی برای تهیه نوشتافزار مورد نیاز خود خرید کنند مطمئنا میتوانند از کیفیت مطلوبی برخوردار شوند چرا که تولیدات بیاصالت و بیکیفیت نیز در بازار وجود دارد که خرید آنها توصیه نمیشود.
رئیس اتحادیه صنف نوشتافزار تهران در مورد تقاضا برای سال تحصیلی جدید گفت: هرساله اوج تقاضا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بوده، اما باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم و مدیریت تقاضا، بازه خرید لوازمالتحریر از سوی خانوار در این بازه کاهشی و به طول سال منتقل شده است.